Dzisiaj jest sobota

Nasze filmy
   Falmierowo, dodano: 2016-07-05, godz.00:18

Na drugi koniec Polski

Ostatnie dni roku szkolnego (19-23 czerwca) uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Falmierowie spędzili w Tatrach. Pierwszego dnia zwiedzaliśmy Kraków. Zaczęliśmy od Trasy Królewskiej przy kościele św. Floriana. Podziwialiśmy Barbakan, resztki dawnych fortyfikacji miejskich, Bramę Floriańską i Stare Miasto. Dotarliśmy na Rynek Główny z pięknymi Sukiennicami, kościółkiem Św. Wojciecha, samotną wieżą wyburzonego w XIX w ratusza i oczywiście Kościołem Mariackim - z wyrastającymi ponad całe centrum strzelistymi wieżami, z których grany jest co godzinę słynny Hejnał Mariacki. W Kościele Mariackim uczestniczyliśmy we Mszy Świętej a także obejrzeliśmy gotycki ołtarz stworzony przez norymberskiego mistrza Wita Stwosza. Następnie udaliśmy się pod Okno Papieskie i na Wzgórze Wawelskie z Zamkiem Królewskim, katedrą, grobami królewskimi i dzwonem Zygmunta, który bije tylko przy okazji najdonioślejszych dla kraju i miasta wydarzeń. Na koniec przeszliśmy nad Wisłę i odwiedziliśmy Smoka Wawelskiego.

Wieczorem udaliśmy się do stolicy Tatr - Zakopanego. Drugiego dnia odbyliśmy bardzo ciekawy spacer nad Morskie Oko. Trasa biegła wygodną, asfaltową drogą, którą maszerowało wielu takich jak my turystów. Widzieliśmy malowniczy wodospad Wodogrzmoty Mickiewicza. I chociaż nogi bolały i byliśmy zmęczeni, to było warto, gdyż widoki były przepiękne.

Wieczorem czekał nas wyjazd na baseny termalne do Szaflar gdzie mogliśmy pobawić się w wodzie i na zjeżdżalniach.

Trzeciego dnia wybraliśmy się na największą skocznię narciarską w Polsce, na Wielką Krokiew. Wjechanie kolejką krzesełkową było dla wielu wycieczkowiczów nie lada wyzwaniem i ciekawym doświadczeniem. Do Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej dotarliśmy przed południem. Powstało ono jako wotum dziękczynne za uratowanie życia Ojca Świętego Jana Pawła II po zamachu na Jego osobę 13 maja 1981 roku. Przeszliśmy przez tzw. Park Fatimski do ołtarza, przy którym Jan Paweł II odprawił mszę św. w Zakopanem pod Krokwią 6 czerwca 1997.

Po południu udaliśmy się do Doliny Kościeliskiej. Jest ona drugą co do wielkości doliną po polskiej stronie Tatr. Dolina Kościeliska jest prawdziwym arcydziełem Matki Natury. Przez dolną jej część przepływa Potok Kościeliski, a górną tworzą krystaliczne skały o zbójnickich kształtach i nazwach. Dolina bogata jest w jaskinie, a przez jedną z nich, przez Jaskinię Mroźną, przeszliśmy. Musieliśmy przy tym bardzo uważać na bezbarwne jamniki jaskiniowe o żółtych oczach i siedmiu rzędach zębów. Pan przewodnik zapewniał, że mogą być niebezpieczne .

Wieczorem oglądaliśmy mecz i czekała na nas kolejna niespodzianka: kulig (na kołach) z pochodniami i ognisko z kiełbaskami.

Na Gubałówkę wjechaliśmy koleją linowo terenową ostatniego dnia aby podziwiać przepiękną panoramę Tatr i Zakopanego. Udaliśmy się też na Krupówki, aby zakupić pamiątki z wycieczki. W drodze powrotnej odwiedziliśmy Częstochowę i sanktuarium na Jasnej Górze. Cicha modlitwa w Kaplicy przed cudownym obrazem Matki Bożej Częstochowskiej była wspaniałą okazją aby podziękować za miniony rok szkolny ale też aby prosić o dalsze łaski i opiekę Matki Bożej.

Wydatek finansowany ze środków dotacji z budżetu Starostwa Pilskiego oraz ze środków Gminy Wyrzysk na rok 2016 – kultura fizyczna